Jak łatwo, choć perfidnie zarobić?

ul. Profesora Tomasza Żuka na mapie - wielgowo.plUlica Profesora Tomasza Żuka łączy PKP Zdunowo i osiedle Płonia. Jest jedną z dróg dojazdowych do naszych osiedli, jest też drogą dojazdową do ważnego miejsca jakim jest Szpital Zdunowo. Panuje na niej spory ruch samochodowy. Poruszając się tą ulicą kierowcy dwa razy przekraczają granice miasta Szczecina. Granica miasta przebiega tuż za łącznikiem ul. Żuka z ul. Sokołowskiego oraz tuż przed krzyżówką ul. Żuka i Szosa Stargardzka w Płoni. Kodeks Drogowy wyraźnie określa dozwolone prędkości na danych odcinkach dróg i nie ma żadnych nieścisłości. Ale Kodeks i przepisy to jedno, a życie toczy się swoim torem.

Sytuacja ta została zauważona przez niektóre służby miejskie i oczywiście wykorzystana do zarabiania. Jedna służba miejska „zapomniała” oznakować granice miasta. Druga służba miejska często lokuje się na odcinku ul. Żuka poza granicami miasta i wypisuje mandaty karne dla kierowców, którzy poruszają się z prędkością większą niż 50km/h. Współpraca tych służb przynosi dość wymierne zyski dla miasta i zapewne będzie kontynuowana jeszcze długo.

Teoretycznie wszyscy mają rację. Nie ma oznaczenia granic terenów zabudowanych znakami D-42 i D-43, więc obowiązuje maksymalna dozwolona prędkość 50km/h. Jednocześnie według mapy jest dozwolona prędkość 90km/h. To oczywiście dobrze, że na przykład jazda 100 km/h na obszarze zabudowanym powinna być surowo karana, tylko czy przy ostrych sankcjach nie powinno się jednocześnie zrobić porządku z oznakowaniem na drogach? Raczej powinno. Tylko jest jedno „ale”: miasto straci wtedy jedno ze źródeł dochodu…

Prawidłowe oznakowanie lub postawienie znaków ograniczających prędkość od strony PKP Zdunowo i krzyżówki w Płoni jest zbyt proste. W sumie i tak wszystko skupia się na jak największym, chociaż perfidnym, pozyskiwaniu wpływów do budżetu miasta. Gratuluję zainteresowanym służbom miejskim.

Komentarzy: 9 do Jak łatwo, choć perfidnie zarobić?

  1. Krzysztof Aloksa napisał(a):

    Sprawa 12 lutego, po raz kolejny, została zgłoszona przez Radę Osiedla Wielgowo-Sławociesze-Zdunowo do odpowiednich służb. Otrzymaliśmy pisemne potwierdzenie, że projekt zmiany organizacji ruchu polegający na częściowym wyłączeniu ww. ulicy z obszaru zabudowanego z jednoczesnym obniżeniem prędkości do 70 km/h został przesłany do ZDiTM z prośbą o wprowadzenie. W najbliższym czasie na ul. Tomasza Żuka zostaną postawione odpowiednie znaki.

  2. AndrekJ napisał(a):

    Czyżby policjanci wlepili ci mandat Rysiu?

    • rwpb napisał(a):

      Nie. Trudno przekroczyć prędkość jadąc rowerem. Ale chyba dla żartu we mnie też celowali i dlatego powstał ten wpis.
      A czy to byli Policjanci? Raczej pozostałości Milicjantów. Policja tak się nie zachowuje, ale mogę się mylić…

  3. Sla napisał(a):

    Ale to wszystko przecież dla dobra miasta i jego mieszkańców…:-)
    Wiwat służby miejskie, niech żyją, niech żyją !!!
    Aby miasto rosło w siłę, a ludziom żyło się dostatniej !

  4. Jacek napisał(a):

    Chciłbym przekazać dla mieszkańców naszego osiedla i nie tylko, wiedze jaką posiadam w tym temacie. Dotyczy, pism, przepisów, rozporządzeń i chyba niekompetencji oraz odpowiedzialności niektórych osób. które mają status Funkcjonariuszy Publicznych.

    1 W 2011 Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
    wydał pozytywną decyzje o zmianie warunków ogranizacji
    ruchu na ulicach Tczewska i Prof Żuka. Jak zauważyli
    mieszkańcy zmiana na ul Tczewskiej została wprowadzona w
    życie w 2014r.
    2 Na ulicy prof Żuka powinny stać znaki E-17a: miejscowość
    E-18a: koniec miejscowości lub znaki D-42: obszar
    zabudowany D-43: koniec obszaru zabudowanego.
    3 Nie wprowadzenie tych znaków powinno skutkować
    wyciągniętymi konsekwęcjami z art. 231 1-3 Kodeksu Karnego
    https://obszarzabudowany.wordpress.com/odpowiedzialnosc-
    zarzadcy/
    4 Każdy niezabudowany odcinek drogi powyżej 300 metrów
    powinien być oznakowany znakami D-42 i D-43.Tak mówi
    rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003
    r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla
    znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa
    ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
    https://obszarzabudowany.wordpress.com/gdzie-jest-oz/
    5 Cytat; Jeśli dostaniemy w takim miejscu mandat, to nie
    tylko nie wolno go przyjmować, ale również należy złożyć
    zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego z art. 231
    KK przez zarządcę drogi.
    https://obszarzabudowany.wordpress.com/gdzie-jest-oz/

    Mam nadzieje że informacje. które przedstawiłem dały Państwu większą wiedze i będziecie wiedzieli jak zachować się podczas kontroli. Pozdrawiam Jacek Malczewski

    • Magda napisał(a):

      No i się doczekaliśmy – dziś stawiali znaki na ulicy Żuka ?

      • h.s. napisał(a):

        Mało w las nie wjechałam, jak dziś ten „las” słupków i znakow zobaczyłam :)
        Aż dziwnie sie jedzie :)

  5. Marcin napisał(a):

    Trochę przekłamań w komencie P. Jacka Malczewskiego dlatego sprostuję:
    Punkt 4 to nie prawda. W rozporządzeniu chodzi o to by pomiędzy końcem jednego obszaru zabudowanego a początkiem kolejnego nie było mniej niż 300m.
    Odpowiedzialności karnej dla urzędnika za niepostawienie znaku obszaru zabudowanego raczej nie będzie. Znak „powinien” być postawiony ale nie „musi”. To są tylko zalecenia gdzie go stawiać.
    Kierowca musi przestrzegać przepisów nawet jeśli się z nimi nie zgadza. Z policją się o tym nie dyskutuje. Może się później odwoływać ale wykroczenia nikt nie cofnie. Tutaj opis takiej sprawy:
    http://www.poboczem.pl/naszym-zdaniem/news-teren-zabudowany-sad-upomina-policjantow,nId,764882

    Osobną kwestią jest, jaka powinna być dozwolona prędkość na tej drodze. Na Tczewskiej jest 70. To rozsądna prędkość, choć samochody i tak jeżdżą szybciej. Ale, jak zwykle, troska o komfort kierowców („cierpienia” z powodu ograniczenia prędkości) odbywa się kosztem pieszych i rowerzystów. Podwyższając prędkość na Tczewskiej ich bezpieczeństwo teoretycznie się zmniejszyło. Przecież nie ma tam chodnika, ścieżki ani nawet utwardzonego pobocza.
    Tak samo będzie na Żuka. Kierowca w świetle prawa będzie mógł legalnie jechać 70 albo 90 a pozostali uczestnicy dostają jasny sygnał, że ich potrzeby są na ostatnim miejscu. Mogą co najwyżej dostać wodą z kałuży.
    Był niby projekt ścieżki ale wyszło zbyt drogo. Nie wiem jakie założenia miał ten projekt ale może wystarczy tylko nasypać tłucznia w taką wąską wykorytowaną przecinkę (przeciwpożarowa?), która jest ok. 10m od drogi w chyba każdym lesie (nie przyjrzałem się czy jest wzdłuż ul. Prof.Żuka). Taki pas wyrównanego tłucznia byłby dla rowerzystów lepszy od nierównego skraju asfaltu na jezdni.

    • Jacek napisał(a):

      Panie Marcinie nie miałem zamiaru nikogo źle informować,napisałem na co się powołuje(rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003) .W Pana linku jest jasno napisane że teren jest oznakowany jako zabudowany. W przypadku ul Prof Żuka i miejsce jest poza juryzdykcją Gminy Szczecin i dlatego powinny stać znaki D42 i D43.
      Co do ścieżki, to nie było żadnego projektu o usytuowaniu tam ścieżki rowerowej, były sugestie i takież propozycje. Formalnie tamta część ulicy(terenu) nie jest własnością Gminy Szczecin – miasto nie jest zainteresowane i nie może inwestować w obcym terenie.
      Jestem za tym aby było bezpiecznie na tej drodze.
      Gdyby Pan życzył spotkać się i porozmawiać na ten temat, zapraszam do siedziby Rady Osiedla w Poniedziałek godz.17
      Pozdrawiam Jacek Malczewski

Top